Welcome to Eja Farieza's Blog. ! check it out. :)

Rabu, Jun 17, 2009

cuti-cuti...

Alhamdulillah, peperiksaan kali ni habis awal pula. Jadi dengan kesempatan yang ada saya pun membeli tiket untuk pulang awal ke rumah. Saya sudah siap sedia membeli tiket 'balik kampung' pada hari khamis(30 Mei). Sepanjang belajar di IB, baru kali ni saya berani untuk pulang awal ke rumah. Lagipun, banyak kerja yang menanti, mana taknya kakak saya akan 'bertunang' pada 5 Jun. Sepanjang minggu peperiksaan, fikiran saya banyak menerawang ke rumah. Saya siap menyusun pakaian dan beberapa buku yang nak dibaca semasa cuti nanti, 2 hari sebelum hari Khamis. Punyalah pulun nak balik kampung. Tapi, takpe, yang penting, hari 'Khamis' yang ditunggu pun tiba dan saya selamat sampai di rumah.

Bila sampai saja di rumah, esoknya saya dan keluarga ke rumah nenek. Ramainya saudara mara. setelah sesi bersalam-salaman tamat, saya, maksu dan saudara-mara sibuk menolong menyiapkan hantaran yang akan diberi kepada pihak lelaki semasa majlis pertunangan nanti. Alhamdulillah majlis berjalan dengan baik dan lancar. Tapi, hati sedikit terusik jua. Kakaklah insan yang paling rapat dengan saya selain mak. Selesai cerita pasal majlis pertunangan.

Baiklah, terus kepada isi cerita. Saya membawa pulang 3 buah novel Faisal Tehrani yang baru dibeli semasa berkunjung ke 'Pesta Buku Antarabangsa' yang lalu.

Buku-buku tersebut ialah:
  1. Saasatul Ibaad,
  2. Ketupat Cinta (terbaru) dan
  3. Tunggu Teduh Dulu.
'Saasatul Ibaad' telah saya baca suku, sebelum saya bawa pulang. Antara buku-buku koleksi Faisal Tehrani yang ada dalam simpanan saya, 'Saasatul Ibaad'lah buku yang paling sukar saya faham. Saya terpaksa membaca setiap muka surat berkali-kali untuk memahaminya dan jawapan sebenar akan saya dapat beberapa hari setelah membaca. Buku tersebut, mengandungi isi dan makna yang cukup mendalam. Dan apa yang lebih membuatkan saya teruja, banyak perkaitan yang saya jumpa, sama dengan apa yang pernah dikatakan oleh seorang 'teman' saya.
Argh... Dan apabila saya berfikir, ya, memang 'betul' apa yang ditulis penulis dan 'teman' tersebut. 'Saasatul Ibaad' sebuah novel yang penuh misteri dan sangat berilmiah. Cukup membuatkan saya teruja, dan sering bertanya kepada diri.


Selesai membaca 'Saasatul Ibaad', selang beberapa hari, 'Ketupat Cinta' pula menjadi peneman siang dan malam. Buku yang cukup menarik, penuh dengan falsafah-falsafah masakan. Dan ada kalanya membuatkan saya ketawa sendirian dengan bait-bait kata yang ditulis oleh penulis. Saya cukup 'terhibur'.




Terima Kasih Daun Keladi! Kalau Senang Datanglah Lagi. Hik3!!

Tiada ulasan: