Welcome to Eja Farieza's Blog. ! check it out. :)

Isnin, November 02, 2009

Tahukah Anda: Rahsia Bentuk Heksagon pada Sarang Lebah?

Tahukah anda rahsia bentuk heksagon pada sarang lebah. Bentuk heksagon memberikan banyak rahsia dan keistimewaan tersendiri berbanding bentuk-bentuk geometrik lain yang ada di dunia. Mari kita singkap kerahsiaan dan keunikannya!


*dipetik daripada buku "Bagi Golongan Yang Berpemikiran-Harun Ya
hya"



Lebah membina sebuah sarang yang mampu menampu
ng kehidupan sebanyak 80,000 ekor lebah di dalamnya dan bergotong-royong membentuk sejumlah ruang sel sarang yang kecil.

Struktur binaan sarang yang mengandungi beratus-ratus sel (ruang) kecil pada setiap bahagian hadapannya adalah berdindingkan unsur yang dinamakan lilin lebah. Setiap sel memiliki saiz yang sama tepat. Keajaiban struktur kejuruteraan ini adalah hasil semangat kerjasama beribu-ribu ekor lebah. Mereka menjadikan setiap satu sel sebagai gudang penyimpanan makanan dan taman penjagaan anak-anak lebah yang baru lahir.

Struktur berbentuk heksagon adalah merupakan plean pembinaan sarang lebah selama berjuta-juta tahun dahulu (seekor fosil sarang lebah telah ditemui bertarikh 100 juta tahun lalu). Pemilihan struktur ini mempunyai fakta signifikan yang penting jika dibandingkan dengan struktur oktagon atau pentagon. Pakar matematik memberi komen: "Struktur heksagon adalah bentuk geometrik yang amat sesuai untuk memaksimumkan penggunaan setiap unit kawasan". Sekiranya bentuk yang lain digunakan untuk membina sel sarang lebah, maka di sana pasti terdapat sejumlah sisa kawasan yang tidak dapat digunakan sekaligus menyebabkan kuantiti madu yang disimpan adalah kurang dan hanya akan membenarkan bilangan lebah yang kecil mengambil manfaat daripadanya.

Selagi mana kedalaman adalah secara puratanya sama, sebuah sel dengan tiga atau empat bucu akan menampung jumlah madu yang sama dalam bentuk sel heksagon. Akan tetapi, berbanding bentuk geometri yang lain, panjang lilitan bulatan bagi struktur heksagon adalah lebih pendek. Walaupun memiliki jumlah isipadu yang sama, tetapi jumlah lilin yang diperlukan dalam sel berbentuk heksagon adalah kurang berbanding jumlah lilin dalam bentuk tiga atau empat bucu.

Sebagai kesimpulan: Sel heksagon hanya memerlukan jumlah lilin yang minimum relatif berbanding jumlah penyimpanan madu yang maksimum. Mereka sudah pasti tidak melakukan pengiraan ke atas fakta ini yang merupakan hasil penemuan manusia melalui kerja pengiraan geometri yang rumit. Struktur bentuk heksagon adalah pilihan lahiriyyah kerana sang Pencipta Agung telah mengajar dan 'mengilhamkan' mereka sedemikian rupa.

Struktur rekaan sel dalam bentuk heksagon adalah praktikal dalam pelbagai aspek. Setiap sel berada dalam situasi muat-memuati antara satu sama lain dan berkongsi dinding yang lain. Hal ini sekali lagi memastikan ciri-ciri penyimpanan madu yang maksimum dengan jumlah lilin yang minimum. Walaupun dinding sel adalah lebih nipis, namun ia cukup kukuh untuk menampung beratnya bekali ganda.

Begitu juga halnya, prinsip utama penyimpanan maksimum telah dipelihara di dalam kerja pembinaan bahagian sisi tepi setiap sel.

Sarang lebah terbina dari sebuah keratan dengan dua garisan yang terletak bersebelahan. Dalam kes ini, masalah yang bakal timbul ialah penemuan titik persilangan di antara dua sudut sel (ruang). Pembentukan tiga buah sel heksagon di sebarang ruang dalam sarang secara automatik akan membentuk sebuah sel termasuk bahagian sesi bawah yang baru.

Ketika permukaan sisi bawah terbentuk dari kepingan lilin bersudut segi empat sama, didapati di sana sebuah ruang yang menganjur ke bahagian bawah terhasil melalui cara ini. Ini bererti isipadu setiap sel bertambah dan sekaligus jumlah madu yang tersimpan juga bertambah.

*Begitulah serba sedikit maklumat yang dapat saya kongsikan bersama rakan-rakan. Maka, yakin dan percayalah setiap apa yang berlaku di dunia ini sudah direncanaka oleh-Nya dengan penuh peraturan dan tertib yang tepat, unik dan tersirat. Lillahi Ta'ala..Wallaua'lam

Terima Kasih Daun Keladi! Kalau Senang Datanglah Lagi. Hik3!!

Tiada ulasan: